ICT mampu menyelesaikan masalah pembelajaran kanak-kanak dengan berkesan?
Kajian Clements (1987) dan Hough and Ellis (1997) ICT dapat membantu kanak-kanak menghasilkan sesuatu yang kreatif.
ICT di integrasikan dalam pelbagai komponen, penghubungjalinan dengan bahan, persekitaran yang sesuai dengan kebolehan, minat serta gaya pembelajaran kanak-kanak sendiri.
"Komputer dapat mengubah kaedah pembelajaran tradisional yang memerlukan guru memberikan arahan kepada pendekatan hands-on serta menggunakan sepenuhnya sifat inkuiri yang ada dalam diri kanak-kanak"- Bill Gates, 1999
Kategori ICT dalam Pendidikan:
- Pembelajaran Tutor (pembelajaran lebih terperinci)
- Pembelajaran Penerokaan (mengalami, mempelajari dan mengkaji sesuatu)
- ICT sbg Aplikasi (bantuan pelaksanaan tugasan dan penyalur maklumat)
- ICT sbg pemudah komunikasi (menerima dan berkongsi maklumat dalam pelbagai bentuk)
Dengan penggunaan ICT dalam PdP kanak-kanak secara langsung dapat dapat meningatkan kefahaman kanak-kanak dalam sesuatu pembelajaran kerana ianya dapat menarik minat kanak-kanak untuk mempelajari dan mengetahui sesuatu.
0 comments:
Post a Comment